Medžiagų pernaša
Medžiagų molekulės į ląstelę patenka nuolat ir įvairiais būdais. Pro plazminę membraną molekulės gali būti pernešamos ir pasyviai, ir aktyviai. Aktyviajai pernašai reikalinga energija, o pasyviajai – ne. Difuzija ir osmosas yra pasyviosios pernašos rūšys.

Difuzijos metu molekulės juda iš didesnės koncentracijos srities į mažesnės koncentracijos sritį. Jos juda netvarkingai. Netvarkingas šiluminis dalelių judėjimas skysčiuose (arba dujose) vadinamas Brauno judesiu.

Pavyzdžiui, į vandenį įmetus dažų kristalėlių galima stebėti, kaip pamažu dažų dalelės netvarkingai sklinda skysčiu kol, ištirpus dažams, nusidažo visas tirpalas. Tirpalą sudaro dvi dalys – tirpiklis ir jame ištirpusi medžiaga – tirpinys.
Osmoso metu vanduo juda į ląstelę, nes joje vandens mažiau (tirpinio koncentracija didesnė). Fagocitozė – tai aktyviosios pernašos procesas, kai ląstelė judėdama plonomis ataugomis pseudopodijomis apglėbia, įtraukia mikroorganizmą ir jį suvirškina.

4 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(4S) Geba atrasti ir susisteminti keletą įterptos informacijos fragmentų.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
4 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(4G) Demonstruoja gamtamokslinį mąstymą ir argumentavimą, taiko šiuos gebėjimus neįprastose situacijose.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Geba pateikti duomenis keliomis formomis, interpretuoti sudėtingus duomenis ir kritiškai vertinti gamtamokslinių teiginių patikimumą bei teisingumą.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Remdamiesi gamtamoksliniu turiniu, procedūrinėmis bei episteminėmis žiniomis gali paaiškinti, įvertinti ir planuoti gamtamokslinius tyrimus, interpretuoti duomenis daugelyje sudėtingų gyvenimo situacijų, kurios reikalauja kai kurių aukšto lygio kognityvinių gebėjimų.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/